måndag 27 september 2010

Jag vill ha ett nytt kök!


Usch vad jag är trött på vårt gamla slitna "bonnakök" från rena rama Hedenhös-tiden!
Jag skulle så gärna vilja slita ut hela diskbänken och alla köksskåp och sätta in helt nytt. Men mitt stora problem är att jag är helt totalt värdelös på heminredning. Jag skulle vilja ha ett tidlöst och stilrent kök, men ändå att det är i en lantlig stil.

Det jag tänker på i första hand är vita skåpsluckor i massiv furu med spegellister och på väggarna skulle jag vilja ha träpanel i brösthöjd som är vitlaserade. Som tapet över panelen kan jag tänka mig en strukturtapet som man målar på. Enkelt och smidigt att måla om med tanke på Jonas´sjukdom som troligen kommer blir värre i framtiden och jag som inte kan tapetsera. I taket skulle jag vilja riva ner det gamla spänntaket och ta fram det fina trätaket som finns där under/över och lasera även det vitt. Lika så skulle jag vilja riva ut den hemska plastmattan på golvet så det underbart vackra trägolvet kommer fram och slipa det slätt och fint och sen helt enkelt bara olja det.
In till köket finns det två dörrar från olika håll. Det sjuka är att de är inte lika dana. Den ena är en helt vanlig slät dörr, antagligen från 70-talet och den andra är en gammal massiv spegeldörr som troligen är från när huset byggdes någon gång på 1800-talet. Jag skulle vilja få tag på en liknande spegeldörr och byta ut den släta och sen måla båda dörrarna vita med en liten svagt avvikande nyans i "speglarna".
Men framför allt så vill jag hemskt gärna ha en diskmaskin. Jag är så himla trött på att diska efter att vi har ätit. Och den tid som jag lägger på disken har jag kan jag istället lägga på mycket annat.

När man nu summerar ihop allt så inser jag att jag egentligen är ganska säker på hur jag vill göra om i mitt kök. Men frågan är då hur man gör?
Jag har hittat en bra hemsida om Hem och Design där man får mycket råd och tips på hur man kan göra, och även många andra smarta idéer. Problemet nu är väll egentligen att jag och min älskade gubbe ska få tummen ur ***** och börja spara för det lär väll kosta en del kan jag tänka mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar