måndag 27 september 2010

Piller! Piller!


Jaha! Då har man hamnat i sjukvårdens klor igen då. Trots att jag inte känner mig det minsta sjuk eller dålig. Men tydligen är jag det. Hmmm.
Det hela började med att jag och min svägerska (som är distriktsjuksköterska) satt i helgen och pratade om olika konstiga åkommor. Och då berättar jag för henne att jag kan höra ett tåg i öronen när det är tyst runt omkring mig. (Typ: Tuff-Tuff-Tuff-Tuff) Jag har väll inte brytt mig om det och absolut inte tänkt på att det kan vara något som inte är bra. Min svägerska blev direkt ganska orolig. Och visst jag kan förstå henne. För hur normalt är det att ha ett tåg i huvudet egentligen. Skämt å sido. Hon började starkt misstänka att jag har fått tillbaka mitt höga blodtryck och att det är ganska duktigt högt också, och sa till mig att jag verkligen måste kolla upp det ordentligt. Själv tyckte jag att det inte var så farligt, jag mår ju bra.
Men så nämde jag det för min mamma och hon blev lika orolig hon.
Vilket tjat! Lika bra att ringa till den vårdcentral jag tillhör och beställa en tid hos distrikssköterskan och ta ett blodtryck och visa dem att det inte är något fel på mig.
Ha! Trodde jag! Jag fick en akuttid hos en läkare istället. En läkare som gjorde en ordentligt grundlig undersökning med EKG och blodprover och en massa annat. Jo då. Det visade sig att jag har ett ganska högt blodtryck och att min hjärtverksamhet var påverkad eftersom jag gått så här en ganska lång tid. Sex månader eller så, kanske till och med närmare ett år. Inte vet jag. Jag har inte tänkt på när det började exakt. Hur som helst fick jag en medicin som ska sänka mitt blodtryck, och som jag ska pilla i mig varje morgon tills jag ska på en återkontroll om någon månad.
När jag ändå var hos läkaren passade jag på att fråga om mitt höga blodtryck kan ha ett samband med att mina migrän-anfall har blivit tätare. Men det hade det inte. Det är helt två skilda saker. Men jag fick i alla fall rådet att köpa en receptfri medicin mot migränen och hjälper inte det ska vi kolla närmare på det vid mitt återbesök. Smärta oavsett var i kroppen kan påverka blodtrycket negativt. Och jag hade visst redan problem med blodtrycket...

1 kommentar:

  1. Ja du det lät ju inte så himla bra det där! Bara hoppas att medicinen hjälper så att du får det under kontroll!! :)

    SvaraRadera