måndag 19 juli 2010

Vad trött jag blir!!!


Jag blir så himla trött på detta tjat om fd travare som ridhäst vs halvblod!
Det kvittar vilket forum man går in och läser på så finns det minst en aktuell inläggstråd där trådskaparen försöker hävda att ridtravare är minst lika bra som halvblod. Och visst är det så om man är nöjd och belåten med att promenadrida, tävla på klubbnivå eller möjligen på lokal nivå. Men om man vill satsa lite mer på sin ridning och komma upp sig i klasserna på lokalnivå eller starta regionalt så är en häst av halvblodstyp betydligt lämpligare. Just för att halvbloden är avlade för dressyr/hoppning på högre nivå, och travaren är avlad för att trava fort framför en sulky. Precis detta kommer man fram till i de olika trådarna varje gång. Varför måste då "ridtravarfolket" (för det är oftast de som startar trådarna) alltid påpeka att travaren visst duger till ridhäst? Är det för att de själva har komplex för hästen de rider? Jag förstår det inte.

Visst tycker jag att marknadsvärdet på en bra omskolad travare är alldeles för lågt. Men vad gör vi åt saken? Är vi ute på tävlingar och visar upp våra duktiga ridtravare? Nej inte ofta. Vi är hemma och tränar och utbildar våra hästar, men visar inte vad vi kan för allmänheten.
-"Jag har ju en travare, så jag kan inte starta." är ofta resonemanget. Vi fortsätter däremot att hävda ridtravarens värde. Men är det inte så att "ridtravarfolket" själva klassar ner sina hästar en del också? Det är ju ändå de som så ofta måste hävda sig mot andra ryttare och hästar.
För att förändra så måste vi visa vad vi kan. Marknadsföring helt enkelt!

Här har Emelie varit på en klubbtävling och visat upp vad hon och vår ridtravare Lina Alfhem kan. Tre rosetter i Clear Round-hoppning blev det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar