torsdag 1 juli 2010

Blandad ridning


Idag blev det lite blandad kompott med Rockys ridning. Uppvärmningen blev som vanligt på väg ner till "mossarna" som är det enda stället jag för tillfället kan vara och markarbeta på. Åh! Vad jag längtar efter en egen paddock! Hur som helst så när jag kom ner till åkrarna så red jag två övningar samtidigt. Först och främst jobbade jag med övningen "tvättsvampen" som går ut på att få hästen att ställa sig rätt i hörnpasseringarna, och sedan gjorde jag övningen "växla mellan volt och fyrkant", som är en lösgörande övning där hästen får träna på att lyssna på sin ryttare. När jag red "växla-övningen" lade jag till lite "tvättsvamps-hörn" då och då. Rocky jobbade jättebra och började faktiskt gå i en någorlunda bra form. Han lyssnade och gjorde sitt bästa hela tiden. Övningarna red jag endast i skritt, eftersom jag inte vill börja jobba i trav förens han går i en bra form i skritt. När jag tyckte att Rocky gjort tillräckligt bra ifrån sig avslutade jag markarbetet och red lite tempoväxlingar på några av skogsvägarna här omkring. På några ställen valde jag att avvika från vägen och rida rakt in i skogen och snirkla fram mellan stock och sten. Väldigt nyttig träning! Innan jag avslutade ridpasset helt lät jag Rocky galoppera av sig lite på skogsvägarna innan jag skrittade hemåt. Sista biten hoppade jag av och gick bredvid honom, ganska skönt för både Rocky och mig.

(I helgen ska jag försöka förklara de olika övningarna)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar