tisdag 12 oktober 2010

Dags att se över elen.

Nu när vintern och kylan är på antågande är det dags att ta och se över sina el-avtal.
Det kan vara en riktig djungel där ute på marknaden i kampen att hitta rätt el-leverantör.
För det första gäller det att välja om man vill ha fast eller rörligt avtal, eller en kombination av de båda. Sen så ska man bestämma sig för hur länge man vill binda sitt avtal. Är det en bra idé att binda avtalet i 5 år eller kanske man inte ska låsa fast sig över huvudtaget? Ja, inte är det lätt inte! Men ha förtröstan kära vänner! Det finns hjälp att få, som tur är.
Jag gjorde så här nämligen när jag kollade runt bland alla olika elpriser:

Jag tog hjälp av sajten insplanet.com. Där skrev jag in vilket boende vi har och hur många kilowatt timmar vi har på ett år. Därefter provade jag mellan rörliga och olika fasta avtal, med eller utan miljöavtal, och så skrev jag in mitt postnummer för att även få med de lokala elleverantörerna. Där satt jag en liten stund och jämförde de olika avtalen med varandra. Jag tror nu att jag har hittat det jag vill ha.
På den här sajten får man hjälp med att göra bytet från det el avtal man har för stunden till det nya man vill byta till. Man behöver inte göra något själv mer än att ge sitt samtycke. Sen sköter allt sig självt. Skitsmidigt, tycker jag! Jag har nämligen så svårt för att göra såna här byten. Det känns som att jag sviker den elleverantör jag haft hittills. Visst är det dumt att tänka så. Det är ju inte någon livs levande person precis. Men det är ju ändå levande personer som jobbar där och som får sin lön för att leverera elen till mig.
Insplanet.com hjälper även till med att jämföra olika försäkringar, telefoni & bredband och finansieringar. Skitbra även det, eftersom jag funderar på att snart byta mobiloperatör och inte vet riktigt vilken jag ska välja. Kanske jag skulle kolla över mina försäkringar också? Mina lån däremot har jag där jag har, och det funkar bra med bra räntor och amorteringar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar