söndag 31 oktober 2010

Leka med hästarna

Det här med Natrual Horsemanship har länge varit en del av min filosofi när det gäller hästhantering. Jag har funderat ett bra tag på att träna alla mina hästar enligt Pat Parellis "The seven games" eller som det blir på svenska - De sju lekarna. Men aldrig kommit till skott med det.
Målet med Natrual Horsemanship -NH- bygger på att man ska utveckla sin relation med hästen så hästen är med dig både mentalt, emotionellt och fysiskt. Man tar varje sak i små små steg och sedan sätter samman dem till en stor helhet när hästen har fått förtroende för sin uppgift.
Många tror att NH är bara för de inom westernridningen men det funkar precis lika bra med dressyrhästen som med promenadhästen. Även den minsta Shettisen eller den stora Shiren mår bra av NH. ALLA hästar och hästmänniskor kan lära sig Natrual Horsemanship.
Jag kommer att börja träna alla hästar på "De sju lekarna" och jag ska låta er följa med oss på vår resa.
Snart börjar vi med första leken "Vänskaps leken" som ska lära hästen att jag inte är ett rovdjur som ska äta upp den.
glitter-graphics.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar