tisdag 2 februari 2010

Dagens ridpass 2 Februari


Ridningen idag gick både kanon och åt skogen. Vi red ner mot Eriksberg och "mossarna". Sessan slappnade av i ryggen ganska snabbt och jag började känna efter hur hon lyssnade på de sidförande hjälperna. Något som jag egentligen inte har med i planeringen, men hon kändes framåt och samarbetsvillig. Det tog ett par tre gånger innan hon lyssnade ordentligt på vad jag bad henne om. Sedan zick-zackade vi oss fram längs vägen. Jag gjorde även flera förhållningar på henne, som hon lyssnade på dock inte med förtjusning. Väl nere vid åkrarna, red vi ut i den djupa snön. Precis enligt planerna. Jag jobbade henne ganska mycket på volt i båda varven. Hon kändes helt avslappnad och okej i ryggen. Däremot fick jag som vanligt inte henne i lodplan utan hon gick "framför lod" hela tiden. Det känns som att det spelar ingen roll hur jag gör med henne så kommer hon aldrig "i lod". Något som jag spekulerar över om det kan bero på att hon inte har de fysiska förutsättningarna för det. Eftersom hon faktiskt har en fjärde gångart nämligen tölt. Jag gjorde min ABC-övning några gånger och hon lyssnade skapligt men inte perfekt. Därefter travade jag henne några varv på volten i båda varven innan vi till slut vände hemåt. Jag gjorde ett antal förhållningar och halter på vägen hem, något som Sessan inte alls var med på. Hon visade sitt missnöje ordentligt genom att bland annat slänga sig åt sidan, slå med ena frambenet i luften. Väl hemma på stallplan gjorde jag några volter med en och annan halt innan hon åter igen lyssnade på mig, och jag kunde hoppa av och gå in med henne i stallet och pyssla om henne.
Däremot gick det helt kanon för Emelie med lilla Lina. Hon fick Lina att gå i skaplig form i stort sett hela ridturen. Väldigt bra gjort tjejer!
Sköt om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar