fredag 22 juli 2011

Finns min cykel?

Flera av mina inspirationskällor när det gäller min löpträning, tränar och tävlar själva i Triathlon. Denna extrema sport där du först simmar, sen cyklar och avslutar med att springa, allt utan uppehåll! Jag kan inte annat än att imponeras av alla dessa duktiga idrottsmän och idrottskvinnor!
Själv kämpar jag mig runt mina 5 kilometers löprundor med målet inställt på att klara av 10 kilometer efter vintern. Ibland varierar jag min träning med att ta en cykeltur på en ganska skraltig MTB-cykel längs våra kuperade vägar här omkring. Visst när jag cyklar blir det inte i något söndagstempo utan jag trampar på för allt vad jag är värd även att det inte går så fort. Jag brukar tänka när jag kommer tillbaka från en runda "Att nu skulle man då springa en sväng också..." Bara tanken får mig att känna blodsmak i munnen.
Jag gillar farten jag lyckas komma upp i på landsvägen trots att jag inte har världens bästa cykel. Det är faktiskt en härlig frihetskänsla. Egentligen skulle jag vilja köpa mig en annan cykel men just nu är det lite väl skralt i kassan. Som så ofta med två tonåringar i huset och en make som har halv sjukpension. Jag funderar lite på om jag skulle ta mina första "sluta-röka-pengar" sen i höst och kanske köpa en lite bättre cykel i alla fall. Frågan är vilken cykel som skulle passa mig bäst. En racer-cykel? Jo visst bättre fart borde jag ju få upp, och jag skulle ju kunna lägga in ett träningspass och ta cykeln till jobbet. Det är ju bara 26 kilometer dit. Men så ser ju racercyklarna ganska tunna ut, skulle en sån cykel klara av en tur längs skogs- och grusvägarna?
En MTB-cykel? Ja en sån skulle ju i alla fall hålla för skogsvägarna, men på landsväg blir de kanske lite väl tungtrampade om jag nu skulle få för mig att verkligen cykla till jobbet någon gång. Jag ska ju orka med att jobba också...
En kombination av racercykel och mountinbike skulle nog passa mig. Men finns det egentligen? Och skulle det göra det så är den väll så fruktansvärt dyr så den har jag väll inte råd med i alla fall.
Nej jag får nog sikta in mig på en ATB-cykel från biltema. Den duger åt mig. Jag kommer nog aldrig starta i Triatlon ändå.
Fast det skulle vara häftigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar