söndag 27 september 2009

14-åringar kan städa självmant!

Just denna helg har jag storstädat toalett och dusch ordentligt.
När jag ändå var igång så drog jag ut tvättmaskinen och rengjorde
både den och bakom.
Något som man gör allt för sällan.
Det måste jag erkänna, faktiskt.
När jag då håller på som bäst hör jag en röst bakom mig som säger:
-Morsan! Vad ska jag ha för nå't när jag ska städa mitt rum? Jag har
dammsugit men så tänkte jag damma och torka golvet också.

Det var inte lätt att hålla masken när min 14-åriga son står där och
säger att han håller på att städa sitt rum. Helt och hållet på eget
intiativ också!
Som den mor man är så ger jag honom det han behöver, och försöker
att verka totalt oberörd av att han valt att städa utan att jag sagt till
att det behövs.
Men jag kan inte låta bli att fråga om det är hans pappa som sagt till
att han ska städa.
-Nej... Jag tänkte att när du gör så fint på toa så kan jag ju göra i ordning
på mitt rum. är vad jag får till svar.

Nu brukar han ju i och för sig hålla ordning på rummet. Det går inte att säga
något annat. Men även om var sak ligger på sin plats så blir det ju dammigt
ändå. Och det brukar inte vara lätt att få en tonårs-kille att göra det.
Men nu har jag kanske kommit på hemligheten hur man ska göra.

Fast storstäda toaletten varje eller varannan vecka är väll inte något
som jag planerar. Men det kanske funkar med något annat rum också?
Det får jag prova nästa gång...

1 kommentar:

  1. sv: på lyckås ridsport :)
    Jag cyklade iväg idag igen och köpte ännu mer grejer. Publicerade nyss ett till inlägg om vad som köptes idag :)
    http://stockholmsjenna.blogg.se

    SvaraRadera