lördag 5 september 2009

Ska skärpa mig!




Oj vad det var länge sedan jag skrev något här!
Jag får verkligen be om ursäkt.

Det har hänt en del sedan sist i alla fall.
Jag har åter börjat jobba lite.
Första veckan jobbade jag bara 2 timmar om dagen och var sjukskriven de andra 6 timmarna.
Sen 2 veckor tillbaka har jag jobbat halvtid 50 %, alltså 4 timmar och varit sjukskriven resten av dagen. Jag ska fortsätta jobba 4 timmar om dagen September månad ut. Den 21:e September ska jag äntligen få komma på ryggträning, dels för att lära mig att röra mig rätt och givetvis även stärka upp min rygg så jag inte skadar den igen. Efter att jag har varit där ska min läkare och jag diskutera hur jag ska jobba i Oktober. Förhoppningsvis kommer jag klara av heltid då. Men det är för tidigt att avgöra redan nu. Det är ju trots allt tre veckor dit.

Hur som helst så var det underbart att komma tillbaka till jobbet och få lite mer strukturerad vardag i livet. Jag har verkligen saknat mina underbara arbetskamrater. Själva arbetsuppgifterna är väll inte så jätte roliga, men stämningen och kamratskapen är så härlig. Ja i och för sig så har jag inget emot att sköta städningen heller för den delen. Någon måste ju göra det med, så varför inte jag?

Jag har även varit med och startat upp Ridtravarföreningen Smålands distrikt.
En förening där vi med omskolade travare kan träffas och ha olika aktiviteteroch tävlingar.
Vi kommer att jobba även för att höja ridtravarens status som ridhäst.

Det är ju som vanligt med mig när jag ger mig in i något att jag gärna åtar mig en hel del.
Den här gången blev jag föreningens sekreterare. Det är i och för sig bara en Interim styrelse fram till årsmötet nästa år, men jag känner ändå ett stort ansvar för min uppgift.

Vi har redan hunnit planera in en sk Pay n' Jump-tävling den 10:e Oktober i Kristvallabrunn utanför Nybro. Bedömningen kommer vara Clear Round, och är öppen för alla raser. Fast givetvis hoppas vi ju på att det blir flest ridtravare som ställer upp.

Jag håller även på att kolla upp om det finns någon lokal i Vetlanda trakten, gärna vid Östanå, som vi kan hyra billigt några timmar för att ha en trivselkväll. Det ska inte vara något avancerat utan möjlighet till att grilla och var och en tar med sig det den vill ha. Tanken är att det inte ska kosta några större pengar utan bara en möjlighet att lära känna varandra lite.



När det gäller hästarna så är väll det största som hänt att Emelie har tränat hoppning med lilla Lina och blivit så duktiga, att de på Söndag 6:e September ska rida sin första Clear Round-tävling i Korsberga.
De kommer att starta i tre klasser.

Först i en sk 'Mini-skutt 30 cm', en klass som vad jag vet bara föreningen Skogsbyggdens HästSällskap har, där det viktigaste är att uppmuntra Nybörjare att våga tävla. De som är osäkra får ha med sig en ledare eller tränare in på banan som hjälper dem runt. Bara man rider in på banan och hoppar ett hinder så får man en liten rosett, som uppmuntran att komma tillbaka.
Nu ska jag inte följa med Emelie in på banan utan hon kommer att rida den själv. Tanken är att denna låga höjd ska fungera mer som uppvärmning, eftersom framhoppningen är på gräs och man vet ju inte hur halt det kan vara så här års. Samtidigt kommer förhoppningsvis nervositeten att släppa för dem också om de får rida en lätt runda först.

Sen kommer de att starta i Clear Round 40 cm och Clear Round 50 cm. Då gäller det att de klarar banan felfritt för att få en rosett. De kommer att lägga sin största fokus på Clear Round 40 cm och hoppas på att klara det. Clear Round 50 cm ställer de mer upp i för att testa på ilken nivå de egentligen är på. Det är ju inte alltid så lätt att avgöra hemma, särskillt nu när de aldrig tidigare har hopptävlat.

Emelie och Lina ska även åka till Nybro och tävla på Ridtravarföreningen Smålands Pay n' Jump den 10:e Oktober. Men innan vi anmäler dem så ska vi se hur det går i Korsberga och därefter bestämma oss i vilka klasser de ska ställa upp i.



Det var lite sammanfattat vad som har hänt den senaste tiden.
Jag ska försöka bättra mig och skriva lite oftare. Inte varje dag kanske , men några gånger i veckan i alla fall. Det måste jag.


glitter-graphics.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar