tisdag 22 september 2009

Sjukgymnastik


Jaha. då har man då varit på den första sjukgymnastiken då...
Min sjukgymnast Linda visade hur en frisk rygg ser ut och hur min rygg är.
Hmm... Inte trodde jag att den var SÅ svag! Oj oj oj. Nu känner jag mig ju ännu äldre än vad jag gjort de senaste dagarna.
Ha ha! Nej så gammal känner jag mig inte. Men jag har nog inte insett hur pass skadad och instabil ryggen är.
Jag fick ligga på britsen och hitta de små (och de är VÄLDIGT små) bukmusklerna, de som finns under min vilande 6-pack... De ska vara till för att ge ett stöd åt ryggen när man rör sig. Det tog ett tag men så hittade jag dem och så skulle jag då koncentrera mig på att spänna dem. Ho! Det var inte lätt! Men det gick till slut.
På en person med en rygg utan skada spänns dessa muskler reflexmässigt, men när man får en skada så försvinner den reflexen och man måste tänka på att spänna musklerna innan man gör en rörelse. Jag frågade om den reflexen kommer tillbaka om jag tränar riktigt ordentligt. Men tydligen gör den inte det utan jag måste tänka-spänna innan jag gör något resten av mitt liv. Fast med tiden kommer jag inte behöva koncentrera mig på att spänna "mini-musklerna".

Vi pratade om hur jag ska göra med mitt arbete. Försäkringskassan är inne på att jag ska börja jobba heltid den 1:a oktober, men Linda tycker att jag behöver träna upp ryggen lite mer innan. Jag får ta och diskutera med min läkare Roland hur jag ska göra. Själv känns det som jag skulle klara av det. Fast det var ju innan jag visste hur svag ryggen är...

Så kom vi då till det viktigaste för mig personligen. Min fritid! Ska jag få börja rida igen?
Ja! Så länge jag inte faller av hästen är det ingen fara, tvärt om! Ridning hjälper faktiskt till att stärka ryggen! Kanske det är tack vare ridningen som jag inte behövde operera skadan.
Vad jag ska vara försiktig med är att skritta utan jag ska försöka trava och galoppera så mycket som möjligt. Men visst hästen måste ju få pusta ut lite då och då. Kanske kan jag hoppa av och gå brevid då? Hur som helst ska jag inte ha dåligt samvete om jag sitter upp på hästryggen. Det ingår nu mer i min rehabilitering och sjukgymnastik!
Ha! Tänk att man skulle få rekommendation från sjukhuset att rida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar