söndag 27 september 2009

Yrkes skadad?




Om någon av de andra i min familj har dammsugit och kanske torkat golven,
brukar de komma och säga att de har städat.
Ja, men toaletten då? Har du städat den? Är min vanligaste otacksamma
kommentar. Jag tycker nämligen inte att det är ordentligt städat förens
toa'n har fått sig en omgång.
Yrkesskada?
Nej det är det väll inte. Att ha en ren toalett är väll bara trevligt?

När jag städade toa'n nu senast blev det en ordentlig omgång, med Jif och
grön nylonduk på duschväggarna. För en dusch är ju inte ren om man inte
skurar både golv och väggar från hudavlagringar och tvålrester. Att rengöra
duschen ska man göra minst en gång i veckan.
Yrkesskada?
Ja. Det måste jag nog erkänna att det är.
Hur många skurar verkligen ur sin dusch ordentligt, med Jif (eller som det
hette förr Vim) och grön nylon som man ofta hittar på tvättsvampar, varje
vecka egentligen?

När jag dammar och torkar av saker är det givna valet rena microdukar,
lagom blöta direkt från tvättmaskinen som gäller.
Yrkesskada?
Njae... Både och skulle jag nog vilja säga.
Microduken, eller mirakeltrasan som många kallar den, har ju funnits länge
och de flesta tycker om den. Men hur många är det egentligen som har dem
färdiga med lagom mycket vatten och ev något medel i direkt från tvättmaskinen?

Golven då?
Har jag en yrkesskada när det gäller att städa golven?
Ja det måste jag verkligen erkänna!
För min del är dammsugaren en antik sak som gärna får ta pension för min
del. Jag använder hellre ett moppstativ med micromoppar som även de är
färdiga med lagom mycket vatten och ev rengöringsmedel i direkt från
tvättmaskinen.
Att använda damsugaren tycker jag tillhör det förgångna, som sliter onödigt
mycket på kroppen, samtidigt som den släpper igenom en massa äckliga
kvalster och liknande genom sitt filter. Inte något att använda om man nu
ska tänka lite på de som har astma och allergier.
Så för min del skulle dammsugaren gärna få en permanent plats på vinds-
garderoben, och bara plockas fram någon enstaka gång då och då när det
ska rengöras på ett väldigt svårt och trångt ställe, som tex under kylskåp
eller liknande.
Mattor rengör jag helst genom att ta ut dem och skaka ur, eller om de är
stora så är den gamla hederliga "Amanda" min bästa vän. Amanda tycker jag
är betydligt bättre än damsugaren eftersom det finns små borstar som river
lite i mattans fibrer så även smuts och skräp som sitter fast lite lossnar.
Amandan var ju något som fanns i hushållen innan damsugaren gjorde sitt
inträde i var mans hem. Men inom den dagliga, yrkesmässiga städningen
finns den kvar. Och faktiskt så finns det moderna elektriska varianter på
marknaden, ofta visade på TV-shop och liknande. Så vem vet kanske är
hon på väg tillbaka lilla Amanda? För visst är det smidigare och trevligare
att ta fram en nätt 'Amanda' än ett stort och bullrande 'Snabelmonster'?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar