söndag 2 maj 2010

Emelies svåra beslut


Emelie har en tid varit ganska nedstämd och vi har frågat henne vad det är som bekymrar henne. "Det är inget" har vi fått till svar. Men så för några dagar kröp det fram vad det är som har tyngt henne. Hon vill inte ha egen häst längre. Hon känner att det är ett för stort ansvar och att hon inte klarar av det. Hon känner även att hon har inte den tid som krävs för att arbeta och träna med lilla Lina längre, nu när skolan tar allt mer tid. Emelie vill satsa på att få så bra betyg som möjligt sen när hon börjar på högstadiet för att vara säker på att komma in på det gymnasieprogram som hon verkligen vill gå. Och troligen kommer hon inte att gå gymnasiet här på orten utan väljer nog ett program i en lite större stad.
Det är inte det att Emelie har tappat sitt häst intresse utan hon känner att det är inte rätt mot hästen om hon inte kan ge henne 100% av sitt engagemang. Emelie vill gärna fortsätta att rida lite då och då, men inte dagligen. Vi har gjort en överenskommelse med Emelie att Jonas och jag köper Lina av henne och låter Lina vara kvar här på gården åtminstone så länge hon har sitt föl vid sidan. Under tiden kommer Jonas och jag fundera på hur vi ska göra med lilla söta Lina.
Emelie har varit orolig över hur jag ska reagera över det här beslutet. Givetvis tycker jag att det är tråkigt att vi inte kommer tillbringa tid tillsammans i stallet längre, men självklart är jag inte bitter. Jag är snarare stolt över att hon är så mogen som inser att det här med egen häst inte är något för henne. Att ha egen häst är ju inte bara ett intresse utan en hel livsstil, och det är inget jag varken vill eller kan tvinga någon av mina barn till. Att ha häst är mitt livs val, barnen måste få välja sina egna liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar