torsdag 20 maj 2010

Renoverat bänkarna





Jag har varit ganska trött på våra bänkskivor i köket ett tag och snubblade över några rullar med självhäftande film som jag bestämde mig för att klä om skivorna med. Jag har gjort det en gång tidigare och det är inte så svårt som man kan tro. Jag började med att ta bort den gamla filmen, vilket var mycket lättare än vad jag hade trott. Därefter rengjorde jag den riktiga skivan under från gammalt lim och lät skivan torka ordentligt. Och eftersom jag var tvungen att dra ut spisen för att komma åt ordentligt passade jag på att rengöra bakom den också. Något som jag inte gör allt för ofta om jag ska vara ärlig. Sen var det dags att mäta och klippa ut en lagom stor bit. Inte alls svårt att få det rakt eftersom det finns bra linjer att klippa efter på undersidan. Innan jag drog bort skyddspappret sprayade jag lite diskmedelslösning på bänken. Det gör det mycket lättare att försiktigt flytta runt filmen så den hamnar rätt. Och så blir det mycket enklare att pressa eventuella luftbubblor åt kanterna. Sen är det bara att vika filmen runt kanten och låta klistret torka. Så! Nu har vi en "ny" bänkskiva i köket. Kostnaden för en skiva upp till 150 cm lång blev endast 20 kr! Väldigt mycket billigare än att byta ut hela skivan.
Ganska snyggt också om jag får säga det själv.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar