torsdag 18 augusti 2011

Ljuvliga Pauliström!

Idag blev träningen lite jobbigare än vad jag hade planerat. Trots att jag ändå satsade på ett jobbigt pass. Cykling stod på schemat.
En arbetskompis och jag har spånat lite hur man skulle kunna kombinera löpningen och samtidigt bygga upp lite mer muskler. Vår lösning blev ganska enkel och simpel men förhoppningsvis effektiv. Nämligen små blykulor i en ryggsäck! Så innan jag gav mig av packade jag ner 5 st påsar med 1 kg bly i vardera påse, i min lilla ryggsäck, fyllde en flaska med dricka, och så bar det i väg.
Jag körde genom kyrkbyn och höll åt höger vid "gamla affären" mot Alseda. Jag svängde in på Sjögle-vägen, en skogsväg som går ner till bruksamhället Pauliström. Jag hade väll inte riktigt tänkt mig att det skulle vara så jobbigt att cykla med extra vikter och tanken att vända slog mig faktiskt ett par gånger, men nu kunde det ju inte vara långt kvar till "Pauli" och asfaltsväg. Och så äntligen skymtade jag gamla pappersfabriken och aldrig tidigare har jag blivit så glad att se Pauliström! Det betydde ju att jag faktiskt kommit halvvägs, och nu ska det ju vara asfalt hemåt. Trodde jag! För när jag hade kommit en bit in på "Karlstorps-vägen" fick jag se en fruktansvärd syn. Vägverket (eller vilka den nu är) har varit där och hackat upp hela asfaltsbeläggningen och inte bara en liten bit utan flera kilometer fick jag veta av en som bor längs vägen. Istället för lätt trampad beläggning hade jag nu närmare 5 km med tung krossgrus framför mig. Ja ja, bara att bita ihop och kämpa på. Det är ju trots allt längre och jobbigare att vända än att fortsätta. När jag kom till det gamla Herresätet Fluxerum gav jag mig lite och svängde in på den lite mer normala grusvägen och körde längs med det gamla flygfältet. Jag började faktiskt bli lite orolig för att få punka på alla vassa stenar. Något som slog mig föresten! Vad gör jag om jag får punktering när jag är ute och cyklar? Jag vet ju inte hur man lagar det!? Det måste jag lära mig snarast!
När jag så kom fram till Karlstorp stannade jag upp och sörplade i mig den sista energidrycken innan jag gav mig i kast med "Karlstorps-Backen". Jag tror jag har nämnt det förut vilken mardrömsbacke det är. Jag orkade nästan hela backen upp och det med extra vikt på ryggen! Nu tror jag inte att det är min styrka/kondition som gjorde att jag orkade så långt utan snarare ren tjurighet. Åh du milde vad skönt det var när jag svängde in på gårdsplanen hemma. Men vad mina ben skakade av ansträngningen! Och faktiskt så känns det fortfarande i låren att de har jobba idag. Får jag inte träningsvärk nu så blir jag nog nästan lite besviken. Bara lite...

Pusha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar