lördag 6 augusti 2011

Planerade lopp

Tidigare idag "snubblade" jag in på den till synes kanonbra träningssajten FunBeat. Man kan hitta både träninsprogram, följa sin egna träningsstatistik, läsa bloggar och träningskompisar, hitta lämpliga tävlingar och mycket mer. Givetvis registrerade jag mig där. Mest för att jag är nyfiken på vad det finns för olika lopp runt omkring som jag skulle kunna ställa upp i under hösten.
Jag hittade faktiskt minst ett lopp för varje månad som inte ligger allt för många mil härifrån.

Nu den 19:e augusti går VP-milen av stapeln inne i Vetlanda. Jag är väll inte riktigt säker på om jag är redo att ställa upp men om jag (och Emelie om hon vill) känner att jag klarar det så gör jag en efteranmälan och åker.

Den 4:e september är siktet inställt på Tranåsloppet. Ett lopp som tydligen ska gå i terrängen. Det är jag ju ganska van vid så det ska inte vara så några problem. Det som tar emot är att det är något långt till Tranås från oss...

I oktober närmare bestämt den 16:e (mammas födelsedag) smäller startskottet utanför Nässjö till Höglandsloppet. En kuperad bana. Upp och ner brukar jag ju träna ett par gånger i veckan.

Den 6:e november är Jätte Bule-loppet i Österbymo. Visserligen ligger det i Östergötland men gränsen mellan landskapen går ju bara ett stenkast från mitt jobb. Och så har jag en del arbetskamrater från just Österbymo. Kunde kanske tigga till mig en kopp kaffe efter. Banan ska vara kuperad vilket jag mycket väl kan tänka mig, och det är ju inget som känns främmande för mig.

I december hittade jag inga lopp och jag tror ändå inte att jag skulle satsa på det ändå. Det kan ju vara fullt av snö och troligen får jag svårt att hinna med att träna med allt julstök och sånt. Och en viloperiod är nog inte helt fel heller.

Alla loppen som jag har tittat på är i motionsklass på 5 km (utom VP-milen som är på 4 km). Jag kommer givetvis att fortsätta träna för att klara av att springa milen. Men jag tror att det är bra om man är lite försiktig med att ställa upp i för tuffa lopp under uppbyggnadsfasen som jag är i än. Men efter nyår kommer jag titta efter längre lopp.
Pusha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar