måndag 7 juni 2010

Träna takten med cavaletti


Att ta hjälp av cavalettibommar när man markarbetar hästen är väldigt nyttigt. Ryttaren får träna på att rida stadigt och planera sin ridning, även ryttarens sits tränas vid cavalettiarbete.
Hästen får träna på att lyssna på sin ryttare och att gå taktmässigt och stadigt över serien. Cavaletti kan ridas i alla tre gångarterna; skritt, trav och galopp
Målet är att hästen ska gå med samma takt en bit efter serien.

Som första steg vid cavaletti arbete lägger jag ut 3-4 bommar med ett avstånd anpassat till hästen och gångarten jag tänkt rida övningen. Jag brukar börja med skritt så hästen får möjlighet att titta på bommarna innan jag går över till trav. Först när hästen känns stadig i de gångarterna går jag över till att rida övningen i galopp.

När jag kan rida övningen, och en bit efter, stadigt och taktfast, gör jag den lite svårare genom att lägga till ytterligare några bommar. Som max kan man utveckla serien upp till 8 bommar på rad, mer ska man inte ha eftersom det då blir för jobbigt för hästen både fysiskt och mentalt.
Det går även utmärkt att utveckla övningen från att låta bommarna ligga direkt på marken till att höja upp dem något med hjälp av små cavalettistöd

Det är också viktigt att inte hålla på för länge. Det är bättre att rida övningen ett par gånger för att sedan ta en paus och rida som vanligt en stund innan man åter igen rider övningen några gånger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar