söndag 8 augusti 2010

Kräftskiva med fiske

Igår och i natt samlades hela vår by till årets första käftskiva med kräftfiske vid ån där alla gårdar har fiskerätt.
Mamma var först på plats och gjorde iordning vårt "basläger"
En del av maten till vårt knytkalas.
Ingen kräftskiva utan kräftor.
(de här var köpta på konsum)
Kusinerna Emelie, Selma och Frida
fr vänster: min bror Tony, Anders, Ronaldo ( från Chile) och hans fru MajLis, Barbro och min mamma Yvonne
Min svägerska Emma och min pappa Stig
Barbro och mamma skötte grillen
Ingen kräftskiva och fiske utan något att fukta strupen med...
Barbro lekte också papparzzi och Frida väntar på grillat.
Magnus, Ronaldo och hans fru Maj-Lis.
Det var en riktigt exotisk upplevelse för Ronaldo att få vara med om att både fiska och äta kräftor. Pappa visade runt honom i skogen och de hittade kantareller som de plockade.
Något liknande finns inte i hans hemland Chile.

Fångsten efter första vitjningen.

Jag var tyvärr tvungen att bryta upp tidigare än de andra eftersom jag lovat att skjutsa Joel och hans vänner till fest på Ekbacken där Playtones spelade. Men rapporterna som jag fått om kvällen och natten tyder på att det blev en riktigt lyckad fångst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar