lördag 21 augusti 2010

Ny vän

Mina föräldrar har köpt en ny Gråhund. Det är en hane på 1,5 år vid det smickrande namnet Castro. Direkt tänkte jag på Cubas diktator Fidell Castro. Stackars hund! Pappa är inte heller så nöjd med namnet utan med en gång började vi diskutera olika smeknamn, men vi kommer inte på något. Än så länge har vi sagt "Fidde" och det troliga är väll att det är det han kommer kallas. Han är en så härligt lugn kille som redan slagit sig till ro i sin löplina. Han drar inte i kopplet när vi är ute och går, som annars är väldigt vanligt bland jakthundar. Och inte skäller han när man kommer heller. En riktig go nalle är vad han är. Jag vet inte hur länge jag satt på marken och pratade med honom, men jag hade gärna suttit kvar lite till om det inte börjat regna igen. Den personlighet som "Fidde" har önskar jag på nästa hund som vi skaffar oss. Det enda felet på honom är väll rasen. Jakthund passar inte mig och min familj, utan vi vill ha antingen en schäfer eller en bordercollie nästa gång. Men det kommer dröja och tills dess går jag gärna över till mina föräldrar och pratar med "Fidde".

Det kommer nog bli många härliga pratstunder för "Fidde" och mig.
"Fidde" vet redan att det är pappa som han ska jaga med, och fjäskar ordentligt för att få gå ut i skogen så snart som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar