lördag 21 augusti 2010

Sopa rent framför egen dörr först!

Visst är det hemskt med alla naturkatastrofer som sker runt om i världen. Först var det tsunamin i Thailand, så kom jordbävningen på Haiti och nu översvämningarna i Pakistan. Och så all torka och svält i Afrika som man växt upp med. Jag känner verkligen för dessa drabbade människor, det gör jag faktiskt.
MEN JAG VÄGRAR GE EN ENDA KRONA TILL INSAMLINGAR FÖR ATT HJÄLPA DEM!
Först anser jag att vi ska sopa rent framför vår egna dörr och hjälpa de som faktiskt lever i samma misär fast i präktiga Sverige. Visste ni att det finns närmare 20 000 hemlösa i vårt fina land? Det är de som finns med i statistiken i alla fall. Hur många finns det inte som inte myndigheter vet om?
"-Ja, ja. Jävla alkisar och pundare! De får väll skylla sig själva." är det många som tänker. Och ja tyvärr är de flesta missbrukare av något slag. Men jag tvivlar starkt på att någon av dem tänkte i ungdomen: "-Jag skiter i utbildning, arbete och bostad. Istället super och knarkar jag ner mig och flyttar in i en kartong under en bro." Nej någonstans var det något som gick fel. Och med dagens system hos Försäkringskassa, Arbetsförmedling och Sociala myndigheter kan vem som hamna där. Att då ta till alkohol och droger för att orka med kyla och hunger är nog inte så svårt.
Det värsta är att det faktiskt finns hemlösa barn och ungdomar också.
Alla minns säkert "Fallet om flickan Louise från Vetlanda" för några år sedan. Hon blev övergiven av sin mamma i Göteborg och tvingad att bo i en husvagn och under en presenning tillsammans med sin pappa som missbrukade och utnyttjade henne sexuellt. Stackars flicka! Hur såg hennes framtid ut egentligen? Troligen ett eget missbruk och en bostad i en kartong under en bro. Nu klarade hon sig och med Svenska folkets och massmedias hjälp lyckades hon komma från misären. Jag vet från säker källa att "Louise" har det bra idag med en egen ny familj och hon går i skola. Ett lyckligt slut på den tragiska historien, men...
"Louise" är inte unik. Det finns fler hemlösa barn och ungdomar. Bara i Malmö finns det 400 barn och ungdomar som saknar bostad.
DE BEHÖVER OCKSÅ HJÄLP!!!
hjalpstickan-banner
Jag gör en liten insats för de hemlösa genom att sticka strumpor, mössor, vantar och halsdukar, som jag sedan ska lämna till Hjälpstickan, som i sin tur lämnar det till Stadsmissonen, som delar ut mat och kläder till dem som behöver.
Fråga dig själv: "-VAD KAN JAG GÖRA DÅ?"

Säker kommer du på något. (Annars kan du fråga mig)

hjalpstickan-banner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar