måndag 29 mars 2010

Fel räknat!


Ja, något mattegeni har jag väll aldrig utgett mig för att vara, men nog borde jag ju ändå kunna räkna ut när våra ston ska föla. Men inte då. Trots att jag gjort det så många gånger innan så har jag troligen lyckats räkna fel på 6-8 veckor! Jag har under hela vintern varit övertygad om att Lina ska föla under Juni månad, troligen runt midsommar. Men så upptäckte vi igår kväll att hon har tydligt börjat sätta juver. Hmmm. Är inte det lite tidigt? Jag tog fram min almanacka sedan förra året och började leta. Och där står det att den 31:e maj släpptes Rocky in i hagen till Lina och Sessan. Rocky betäckte ju Lina direkt efter bara någon timme, så om nu det tog med en gång så borde hon ju föla redan i början av maj. Fortfarande skeptisk till min uträkning tog jag fram min handbok när den gäller fölning och kollade när det är vanligast att det dräktiga stoet börjar sätta juver. Trots att jag vet det så väl, vill jag se det skrivet i en bok. Och där stod det, ca en månad innan fölningen börjar stoet sätta juver som sedan växter ju närmare den stora dagen man kommer. Alltså kommer det första fölet redan i maj. Och om man tittar på Linas mage så är den ganska rund redan nu...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar