onsdag 10 mars 2010

Ingen kontakt


Vad är det för ett samhälle vi lever i egentligen? Att det knappt går att få en personlig kontakt med någon på försökringskassan eller skattemyndigheten eller liknande kan jag smälta. Men att det inte går att få prata med någon hos polisen är en sak som jag inte kan acceptera.
Saken är den att vi måste fixa ett pass åt Joel eftersom han ska åka på konfirmationsläger till Berlin i slutet på april. Trots att jag har varit inne på både skattemyndighetens och polisens hemsidor och kollat vad som behövs, får jag inte fram om han behöver ta ut ett personbevis innan eller om allt går att fixa direkt på polisstationen. Jag ringde tidigare till polisen för att få lite mer information, trodde jag. Det enda jag lyckades med var att komma till en datoriserad röst. "Vill du göra en anmälan - tryck 1, vill du lämna ett tips - tryck 2, gäller det passfrågor - tryck 3" Jag tryckte 3 och väntade. Jag fick lyssna på en datorröst som rabblade upp en massa information, och som sedan sa: " För att repetera - säg repetera, för att avsluta - säg avsluta" Eftersom jag inte varken ville repetera eller avsluta så sa jag inget utan satt och väntade på att bli kopplad till en livs levande person. Tror ni att jag blev det? Nix Pix! Samtalet avslutades!
Min tanke är nu om det är lika dant om man ska göra en anmälan när det har hänt ett brott. Finns det någon person som tar emot eller är det en dator då med?


1 kommentar:

  1. Det är lika jobbigt att göra en anmälan.. Kommer i håg när jag skulle ringa till polisen anmäla skadegörelsen i min lägenhet, nån som hade tagit brandsläckningspulver igjenom brevinkastet. då var det ochså alla dessa val å sen när man tryck så fick man vänta hur läääänge so helst.. Det var bättre förr när man fick prata med en levande människa tycker jag.. Gillar inte dessa datoriserade grejerna nåt vidare.. Lika jobbigt att beställa tid till vårdcentralen nu för tiden..

    SvaraRadera