torsdag 25 mars 2010

Gramantygel - flexibel och stark

Gramantygel
Gramantygeln är fäst mellan hästens framben i sadelgjorden och löper upp genom tränsets bettring, vidare till ryttarens hand. Ryttaren rider med andra ord på dubbla tyglar och har samma tygelfattning som vid ridning på kandar.
Gramantygel är en väldigt "stark" hjälptygel och bör endast användas av erfarna ryttare.

Gramantygel är den hjälptygel jag själv använder mest vid ridning eftersom det är lättare att släppa efter på hjälptygelns inverkan då jag avgör med hjälp av min hand hur hårt inspänd hästen ska vara. Dock är det inte ofta jag tar hjälp av gramantygeln. Oftast endast för att visa hästen hur jag vill att den ska gå, eller om det är en häst där jag riskerar att hamna i en situation där det lätt blir "tjaffs" och bråk med hästens mun.
Jag har fått lära mig av min tränare att rida på gramantygel och har ofta någon medhjälpare med mig som hjälper mig att hålla koll på så hästen inte blir överböjd i nacken. Det är en stor risk att man skadar mer än gör nytta om man inte är försiktig med gramantygeln och gör fel. Är man som ryttare osäker och oerfaren ska man inte använda gramantygel utan instruktör. Då är det bättre att välja halsförlängare som fungerar i princip som en fast gramantygel, men utan dubbel tygelfattning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar