måndag 22 mars 2010

Inspänningstyglar

Inspänningstyglar är en hjälptygel som används vid longering. De består av antingen läder med en gummiring eller nylon med en elastisk del. Tyglarna fästs i tränsets bettringar och spänns sedan på sidan om hästen, antingen i longergjorden eller i sadelgjorden om man har sadel på hästen. De ska inte vara hårt spända utan lagom så hästen får förtroende att ta stöd mot bettet/handen. Personligen tycker jag bäst om de i läder eftersom de ger ett bättre stöd än de elastiska. När hästen har kommit lite längre i sin utbildning väljer jag att spänna insidan något kortare än den yttre sidan för att hästen ska vara ställd inåt i sitt arbete på volten. Inspänningstyglar är det jag använder mig av mest när jag longerar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar