lördag 20 mars 2010

Hjälptyglar eller inte?





Ofta pågår det debatter om hur vida man ska använda hjälptyglar eller inte när man arbetar sin häst. Jag är av den åsikten att man ska naturligtvis sträva efter att ha så lite utrustning som möjligt på hästen. Men i rent utbildningssyfte tycker jag att man kan använda sig av olika hjälptyglar för att VISA hästen vad det är man menar. Särskilt om man, som jag har en häst som Princes, som blir väldigt frustrerad och stressad av att hon inte förstår vad jag vill. Hon blir mentalt blockerad när hon stressar upp sig och då är det ofta som hon inte förstår vad jag vill, trots att hon egentligen vet vad det är hon ska göra. Jag brukar då sätta på en hjälptygel och "visa henne vägen", och snart har hon lugnat ner sig och arbetar så som det är tänkt.
Däremot är jag starkt motståndare till att använda olika hjälptyglar för att tvinga hästen att gå i en speciell form. Då är det inget hjälpmedel utan snarare ett tortyrredskap. Och då har gramanen, halsförlängaren, inspänningstyglarna eller vad det nu är man använder mist hela sin poäng.
Vad som är viktigt är att man är medveten hur hjälptyglen fungerar och hur den ska användas. Detta ska man lära sig med hjälp av en instruktör som är med och övervakar och lär ut hur den ska brukas. När man kan det bör man ha någon med sig som står på marken och tittar på hur hästen jobbar. Det är inte alltid så lätt att se det själv från hästryggen om man inte är i ett ridhus med speglar förstås.
Jag anser också att man ska variera mellan olika hjälptyglar och inte köra fast sig på en enda, och helst inte använda hjälpmedlet två dagar i rad. Det är med hjälptyglar precis som med allt innom ridning, variation är A och O.

När det gäller longering är jag av den åsikten att man SKA ha någon typ av hjälptygel för att hästen ska arbeta rätt. Att longera utan någon typ av inspänning är för mig helt meningslös, hästen kommer bara springa runt som den vill och det enda man uppnår är att hästen får motion. Och då anser jag att man lika gärna kan låta den få gå i hagen och leka med sina kompisar i flocken eller bara ge sig ut i skogen och "skogsmulle-rida", eftersom longering faktiskt sliter en del på hästens leder.

Jag kommer framöver göra en liten "artikelserie" där jag skriver om de olika hjälptyglarna som jag använder mig av och vad jag tycker om dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar