söndag 4 april 2010

Dagens ridpass. Påsk Dagen


Jag har valt att vända på förmiddags- och eftermiddags planeringen idag. Jag red ut i skogen med Rocky. För första gången helt ensam. Det gick hur bra som helst, ja faktiskt över förväntan! Han söker sig framåt-nedåt med huvudet, i och för sig med hjälp av halsförlängaren. Han bjuder på bra och taktfast framåt, och vi har faktiskt travat en hel del idag. Rocky var så framåt och full av arbetsglädje att han faktiskt tog ett galoppsprång när jag råkade lägga till en skänkel lite väl mycket en gång. Men han lyssnar fint på mina tygeltag och bröt av till trav direkt. Och vilken trav han har sen då! Så mjuk och härlig! Jag bara längtar tills han är tillräckligt musklad i ryggen så jag kan börja rida nersutten trav på honom. Nu sitter jag ner i sadeln endast när jag driver fram honom i trav och när jag bryter av till skritt. Däremellan rider jag i lätt trav. I morgon kommer jag att rida utan halsförlängaren för att kontrollera hur han går med sitt huvud. Jag föredrar ju att rida utan hjälptyglar, men har dem för att visa hästen vad det är jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar