onsdag 14 april 2010

Det blev galopp!


Idag red jag ut i skogen med Rocky. Jag red på varierande underlag, asfalt, grusväg, skogsvägar och riktigt gamla mossbeklädda skogsvägar långt inne i skogen. Han behöver bygga lite mer muskler över bakdelen så jag valde vägar med mycket backar och travade en hel del. Bytet av bett var lyckat. Han verkar trivas betydligt bättre med detta raka gummibett istället för det traditionella tvådelade tränsbettet.
Rocky har nu börjat lyssna för min framåtdrivande skänkel, och jag behöver inte smacka på honom så ofta när jag driver fram honom från skritt till trav. Jag råkade ge en lite för kraftig skänkel samtidigt som jag smackade på honom när vi travade uppför en backe. Han svarade då med att ta galopp. Han fick galoppera några språng innan jag gjorde en förhållning och bröt av till trav igen. Vid nästa backe ville jag testa om det var en tillfällighet att han fattade galopp eller om han faktiskt svarar så bra för skänkel. Med ett tag i halsremmen (som jag alltid har när jag rider in hästar) med den ena handen, gjorde jag galoppskänkel och smackade på honom. Direkt svarade han med att göra en stor fattning, och fortsatte sedan med runda fina galoppsprång. Jag gjorde ett par till försök, och varje gång lyssnade han och tog galopp.
Jag är mer än nöjd med dagens ridning och ser verkligen fram emot morgondagens ridpass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar