söndag 25 april 2010

Emelie rider!


Idag fick Rocky bada innan jag red ut med honom. Emelie passade på att ta en promenad tillsammans med oss. Vi red en väg som jag inte ridit på flera år, ja faktiskt inte sen jag var i 20-års åldern. Himla dåligt av mig att jag inte ridit den vägen på så länge. Den är helt underbar, med mjukt underlag och många backar. Att rida där under sommaren går inte eftersom en del av vägen går genom en stor hage där det brukar gå Highland Cattle-kossor på bete, men så här års är vägen öppen och perfekt att rida på.
När vi var någon kilometer hemifrån tyckte jag synd om Emelie som hela tiden hållit jämn takt med oss oavsett om vi skrittat eller travat så jag frågade om hon ville rida lite. Först tvekade hon ganska ordentligt. Rocky är ju en hingst under inridning och inte hade hon hjälm och säkerhetsväst med sig. Men visst det skulle vara kul att testa. Hon fick låna min hjälm, säkerhetsväst och mina ridstövlar. Allt någon storlek för stort, men ändå. Och jag tog Emelies "Foppa-toflor". Snyggt! Eller inte.
Det tog ett tiotal meter innan Emelie slappnade av och började följa med i Rockys rörelser. Och då kom den första spontana kommentaren. Vilket mjukt steg han har!! Och så började hon att njuta i fulla drag.
Emelie och jag pratade om allt möjligt medans vi skrittade hemåt, precis så som man som mamma ofta bara drömmer om att kunna prata med sin unga tonårsdotter.
Så plötsligt! Piong! Så går tränset sönder! Som tur är, är det bara nosgrimman som går av, av att Rocky gäspar. Tänk om det varit ett sidostycke! Hua! Det vill jag inte tänka på. Med tanke på att tränset är relativt nytt och väl smort så drar jag slutsatsen att det var väldigt dålig kvalité på det. Jag vågar därför inte ha kvar resten av tränset och bara köpa en ny nosgrimma utan slänger allt och köper ett helt nytt träns till honom. Så länge får han låna ett av de andra hästarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar