söndag 18 april 2010

Uppdate!

Förlåt att jag inte har skrivit på några dagar, men jag har varken orkat eller haft tid. Jag ska sammanfatta lite av vad som har hänt.
När det gäller att trappa ner på min rökning så går det ganska bra, men inte riktigt så fort och smidigt som jag har tänkt mig. Jag ligger fortfarande kvar på 6 cigaretter om dagen vilket i och för sig är ganska okej, men jag hade nog tänkt mig att jag skulle klarat mig på 4-5 st nu. Men med tanke på att jag inte använder mig av varken tuggummi eller plåster så får jag nog känna mig ganska nöjd ändå. Jag började ju faktiskt veckan med att röka upp till 8 cigg om dagen. Att minska ner under helgen när jag är ledig och hemma från jobbet var svårare än vad jag väntat mig. Jag får helt enkelt ta ett steg till neråt när jag kommer till jobbet i morgon. Där är det ingen som röker direkt i min närvaro, så som det är här hemma. När man använder sig av sluta-röka-plåster så minskar man ju nikotinintaget veckovis, så jag ska kanske inte haka upp mig så mycket på att det inte går så fort som jag tänkt mig trots allt. Det viktigaste är ju ändå att jag har bestämt mig för att sluta röka.
När det gäller Rocky så har jag mest ridit ut i skog och mark med honom. Jag vill inte jobba förmycket på spår än. Då finns risken att han tappar sin framåtbjudning. Jag behöver träna upp hans muskulatur i bakdelen mer och då är mycket trav både på plant underlag och i uppförsbackar bra. Även att klättra med hästen stärker bakdelen fint. När jag har ridit ut har jag haft fördelen av att kunna variera underlaget från asfalt, grusväg, skogsväg, till att rida rakt in i skogen över stock och sten. Tur att man är uppväxt på gården så man hittar i skogen.
Rocky har jobbat bra och villigt. Han verkar trivas bättre med gummibettet än med det vanliga tränsbettet. Men han vill inte riktigt ta stöd mot min hand ännu. Där har jag kört fast lite. Jag måste ta och se om jag kan hitta någon bra övning som kan passa oss. Någon som har ett tips att dela med sig av? (Skriv i så fall en kommentar, och som tack så länkar jag till din sida)
Prinses och Lina har börjat fylla i sina juver mer och mer. Och nu är det inget tvekan om att det snart blir smått i hagen. Det är ju lite svårt att veta det exakta beräknas-föla-dagen är eftersom de är fribetäckta. Men jag blir inte förvånad om Sessan fölar om 2-3 veckor och lilla Lina strax efter. Hur som helst så kommer de små under maj. Både Lina och Sessan är riktigt sura och griniga av sig just nu. De lägger öronen bakåt så fort någon av de andra hästarna kommer i närheten. Det ska bli skönt när de fölet och harmonin i hagen är återställd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar