tisdag 20 april 2010

Första natten.

Jaha. Då är man uppe och fölvakar första natten.

Prinses och Lina har fått sova ute i natt, eftersom Sessan visar tydliga tecken på att fölningen närmar sig. Det är så pass varmt ute trots allt så det går ingen nöd på dem. Att låta stona föla ute i hagen är något som jag föredrar om det är möjligt. Risken för infektioner minskar och så får mor och bebis en naturlig start och binder lättare och starkare band mellan sig. Där är det en fördel att det är det äldre stoet som (troligen) kommer att föla först. Då får lilla Lina som ska få sin första bebis vara med och titta på innan det är hennes tur. Gamla Grållan och ponnysarna har fått gå in i stallet över natten, eftersom Grållan gärna stjäl det nyfödda fölet om hon får tillfälle till det.

Klockan två ringde klockan och jag kröp i ett par mysbyxor, tog en ficklampa och smög mig ut i natten. Det var nästan kusligt tyst ute. Jag fick svepa med ljuset flera gånger innan jag såg var hästarna var i hagen. De kom fram till mig direkt när de förstod vem/vad det var som rörde sig. Båda ville ha lite godis från min jackficka. Trött som jag var hade jag tagit fel jacka så det blev att klia lite på deras magar istället.
Något föl? Nej. Det är ju bara första natten...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar