lördag 3 april 2010

Förmiddagens arbete, påskafton

Då har jag varit ute och tömkört Rocky nu på förmiddagen. Det är så underbart väder idag, så jag valde att vara ute på vägarna längre och inte arbeta något hemma på åkern vid stallet. Rocky var så duktig och bjöd verkligen framåt hela tiden. Och inte brydde han sig om trafiken heller. Inte ens när det kom en riktig fartdåre och nästan "slickade" Rockys sida, visade han någon större reaktion. Osäker var han det såg jag, men han höll sig lugn och lyssnade på mina lugnande ord bakom honom.
När jag tömkör använder jag inte vanliga tömmar utan väljer att ha två longerlinor istället. Jag tycker nämligen att jag kommer för nära in på hästens rumpa med vanliga tömmar. Så av säkerhetskäl väljer jag longerlinor istället.
Även när jag tömkör vill jag ha någon typ av inspänning på hästen när den har blivit uppvärmd. Oftast väljer jag att sätta tömmarna/linorna så som det syns på bilden. Dvs: Från min hand genom däckelringarna, genom bettringarna och tillbaka till någon av ringarna i tömkörningsgjorden. När jag tömkör på volten kan jag sätta linorna lite annorlundare, som jag kommer visa nästa gång jag gör det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar