måndag 28 december 2009

Min syn på Ridtravarförbundet.


Sveriges bästa ambassadör för Ridtravarna (enligt mig), Stockholmsjenna, skrev i sin blogg varför hon inte tycker om Ridtravarförbundet.
Jag kan till en viss del hålla med henne om att deras system är lite snett och kan lätt bli till ett handikapp för hästen.

Ridtravarförbundet har egna dressyrprogram, både med och utan galopp. Som Stockholmsjenna skriver kan man inte mäta sin ridtravare som går ett dressyrprogram på LA-nivå utan galopp med en "riktig dressyrhäst" som går LA-dressyr enligt Ridsportförbundets program med galopp. Där håller jag med "Jenna" att Ridtravarföreningen har blivit till ett handikapp för ridtravaren.
Däremot anser jag att Ridtravarförbundets dressyrprogram verkligen kan vara ett hjälpmedel i ridtravarens utbildning. Jag anser nämligen att man ska ha en väl fungerande trav innan man går vidare till att utbilda i galopp, och vart får man bättre bekräftelse på om man är redo att gå vidare med hästens utbildning om inte på en tävling där man får en bedömning av en förhoppningsvis opartisk dressyrdommare?

Stockholmsjenna beskriver vidare hur många fastnar i galoppfria program och inte jobbar med att utbilda sin häst i galopp, eftersom det finns program som motsvarar LA fast utan galopp. Det är sant. Många är bekväma med sitt arbete med hästen och gör bara det som går enkelt och smidigt. Men är det verkligen Ridtravarförbundets fel? Är det inte ryttarens ansvar att se till att hästen blir rätt utbildad? Jo det tycker jag, och säkert håller Stockholmsjenna med mig i det. Vad jag tycker att Ridtravarförbundet borde göra är att sätta upp lite "spärrar" så man inte kan hålla på och rida/tävla i samma klass om och om och om igen, utan tvingas till att utvecklas om man vill tävla vidare. Det funkar ju inom Svenska Ridsportförbundet.

Vad jag vill ha sagt med detta inlägg är att visst finns det saker som Ridtravarförbundet behöver ändra på när det gäller deras tävlingsregler, men att det i slut ändan är det ändå ryttarens ansvar att inte låta systemet bli till ett handikapp i hästensutbildning.

Sen vill jag påpeka att Ridtravarförbundet inte bara sysslar med tävlingsverksamhet, utan jobbar även på andra sätt, med att bland annat höja travarens anseende och status som ridhäst.

GOTT SLUT PÅ 2009!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar