söndag 27 december 2009

Finns inte på kartan


Från min arbetsplats Bruzaholms Bruk fick vi i år varsin bok skriven av journalisten och programledaren Carin Hjulström.

Boken Finns inte på kartan handlar om Frida Fors som går på Journalisthögskolan i Göteborg. Under vårterminen ska klassen ut på olika praktikplatser och Frida blir till sin fasa placerad på en liten lokal tidningsredaktion mitt ute i Smålands skogar. Inget som står högst på önskelistan hos en 23-åring från storstan. Frida gör ett reportage om att orten Burseryd ska tas bort från telefonkatalogens kartor som en effekt av att befolkningsmängden stadigt sjunker. Ortens befolkning rasar både mot tidningen men framför allt mot Frida. Man får följa hur Frida och tidningen löser den negativa publiciteten till något positivt för bygden, och hur de får den
nedåt gående befolkningsstatistiken att vända.

Boken utspelar sig i det lilla brukssamhället Burseryd som ligger ut med riksväg 33 mellan Eksjö och Mariannelund. Orten är påhittad enligt författaren, men skulle mycket väl kunna vara just bruksamhället Bruzaholm. Författaren beskriver orten och trakten så målande att det för mig som har anknytning hit inte råder någon tvekan om att det är just Bruzaholm som är bokens mittpunkt. Byar som beskrivs runtomkring har fått behålla sina namn i boken men inte det lilla brukssamhället. En miss av författaren tycker jag. För övrigt tycker jag att boken var väldigt bra och jag levde mig in i händelserna. Den beskriver hur trångsynta människor på landsbygden verkligen kan vara, särskilt när det flyttar in någon ny person som rör om i grytan.

Det är inte ofta jag läser en bok i sträck men just denna var en sån. Jag la bara ifrån mig boken under julfirandet när familjen och traditionerna pockade på min uppmärksamhet. Jag rekommenderar verkligen andra att läsa boken och hoppas att vi kan få en Frida Fors hit till vår lilla kyrkby som vänder upp och ner på vår tillvaro.

GOD JUL!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar