söndag 1 november 2009

Boktips!



Under den här semesterveckan har jag passat på att läsa en bok. Något jag gör allt för sällan egentligen. Men så fick jag sån lust att läsa nu när jag var ledig och kunde koppla av. Jag hade inte möjlighet att varken köpa mig en ny bok eller att kila in på biblioteket och låna någon utan jag kollade vad som fanns av intresse i min egna bokhylla.
Valet föll, som så många andra gånger på boken 'Tala med hästar' av engelsmannen Henry Blake. I boken beskriver han hur han och hans familj jobbar med sina egna hästar och hästar som kommer till gården för inridning. Han berättar hur han använder sig av utomsinnlig känsla, ESP, för att få hästen han jobbar med att vilja göra det han ber om. Henry Blake går in på hur hästar kommunicerar med varandra i flocken och hur man själv kan göra för att lättar göra sig förstådd för sin häst. Han har
tillsammans med sin fru gjort som ett lexikon över hästens språk och det finns med som ett eget kapitel i boken.

Det här är en bok jag har läst många gånger, och varje gång är den lika bra. Jag tror inte att det har hänt någon gång att jag inte har fått mig en tankeställare eller 'Aha!-upplevelse' när jag läst boken. Ofta blir det en notering i marginalen eller så kommer markeringspennan fram. När jag läst ut boken brukar jag alltid tänka att jag borde köpa hans andra två böcker, 'Förstå din häst! och 'Problemhäst och hästproblem', men tankspridd och glömsk som jag är har det inte blivit gjort. Kanske jag skulle önska mig dem i julklapp nu när det snart är dags för det...
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar