lördag 21 november 2009

Vilken morgon!



Den här morgonen började inte så lyckat som jag hoppats på.
Emelie och jag gick upp till djurstallet och började med alla morgon bestyr. Jag tog hand om våra nötdjur och Emelie packade hö åt hästarna som de ska ha med sig ut i hagen innan hon började byta f
rån stalltäcken till utetäcken på hästarna.
Rocky som normalt sett aldrig går ut ur sin box även om hans dörr är öppen envisades med att hela tiden smyga ut, trots att vi sa till honom att han skulle stanna. Till slut fick vi bli arga på honom och hota* honom att om han håller på så kommer vi att göra korvmos* av honom. Det lyssnade han på och flög in i sin box. Det var bara det att
han lyckades ta sönder sitt boxlås på vägen.
Som att det nu inte räckte med att Rocky var på sitt sämsta humör. Hans mamma Grey Mistel (Grållan), som är lite orolig av sig, stannade inte heller kvar i sin box när hon skulle få på sig sitt utetäcke utan klev också ut i stallgången. Där stod jag då mitt emellan ett sto och en hingst. Inte bra. Nu har vi befäst vår ledarposition i blan
d hästarna och kunde få båda två att gå in till sina boxar igen, innan Emelie och jag släppte ut dem i deras hagar.
Nu trodde vi naturligtvis att allt var frid och fröjd igen, men inte då!
När vi öpp
nar dörren in till "Lill stallet" för att göra i ordning Prinsess och Lina, var lilla Lina lös. Hon ha
de lyckats krypa ur sin grimma och gick runt som hon ville. Men snäll som hon är gick hon in i
sin spilta och vi kunde byta täcken och släppa ut dem i hagen till Fjodor och Grållan.
Äntligen är alla ute, och det verkar bli en vacker dag med sol.


Ha det bra!


* Nu slår vi aldrig våra djur utan vi använder liknande kroppspråk som hästarna gör själva. I det här läget hotade jag att 'bita' Rocky med min hand som fick simulera hästens mun. Och om han inte lyssnar så kommer jag även att sparka honom. En variant av Natrual Horsemenship.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar