söndag 1 november 2009

Halloween


Ja då har man firat Halloween afton då. En ganska ny tradition här i Sverige som jag tycker är ganska kul och trevlig. Vi behöver något som livar upp i det kusliga höstmörkret. Vi gör i och för sig inte så stor affär av det. Det blir mest att vi pyntar lite med pumpor, äter lite godare middag och ungarna går ut på 'Bus eller godis'. Så var det även i år. Joel och Emelie fixade till pumpan vi köpte för några dagar sedan medan jag bakade pumpabröd av inkråmet och rostade kärnorna till snacks. Till middag blev det kokt potatis, sås och ugnsstekt rådjurs sadel och grönsaker. Så var det dags för Emelie att följa med sina små kusiner ut på 'Bus eller godis'. De är alltid så förväntansfulla över att få busa och skrämmas lite samtidigt som de får ganska mycket snask med sig hem. Vad som blev nytt för dem i år var att vi vuxna hade gått samman för att ge igen på dem sedan förra året. Ha! Ha! Ha! Medan de var inne hos min bror och bytte om och sminkade sig, drog jag ett vitt lakan över huvudet och smög omkring ute och kikade in i fönstren, spänningen bland flickorna ökade när de såg något fladdra förbi. Jag smet in till oss lagom innan de gav sig iväg. Vad de inte var beredda på var att min bror hade smugit sig ut och gömt sig i några buskar och hoppade fram när de gick förbi. Oj! Vad de skrek! När de så var nere i kyrkbyn föll det sig så turligt att kyrkklockorna började ringa lagom när de gick förbi kyrkogården. Den kusliga stämningen ökade ordentligt utan att vi hade behövt göra något. Hi! Hi! Hi! När flickorna var hos mina föräldrar på vägen hem skickade min mamma ett SMS till mig att de var på gång hemåt och jag drog på mig mitt lakan igen och smög mig ut i trädgården. När jag hörde att de var på trappan hoppade jag fram 'Mooahahhaha!' Ännu en gång blev de skrämda och skrattade förtjust åt det, medans vi gick in för att hämta godiset och ta lite foton på dem. När de så gick till min bror för att byta om till normala kläder var de helt övertygade om att inget mer skulle hända. Ack så fel de hade! För i buskarna på min brors trädgård stod hans sambo redo att skrämmas lite till. He! He! He! Flickorna var så uppspelta och hämdlystna att de med en gång började planera hur de ska kunna ge igen nästa år.
Ha! Vi får väll se hur det blir med det...
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar