torsdag 19 november 2009

Kaka blev det.


Jo då, jag hittade ett annat recept på en äppelkaka till slut.
Den var inte riktigt lika smidig som den jag hade tänkt mig, men
jag tror att den blir riktigt smarrig till kaffet i morgon.

Amerikansk äppelkaka

200 gr smör eller margarin
2,5 dl socker
3 st ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl grädde

Smörj och bröa en form som rymmer knappt 2 liter.
Rör matfett och socker poröst. Tillsätt ett ägg i sänder under omrörning.
Smeten kan bli grynig, men blir slät när mjölet rörs i.
Blanda mjöl och bakpulver och rör ner mjölblandningen i smeten och rör den jämn. Tillsätt grädden.

Häll smeten i formen.

Tryck ner 3-4 äpplen, skalade och skurna i klyftor.
Strö över lite kanel och socker.

Grädda kakan på galler i nedre delen av ugnen i 175 grader i 40-60 min.
Låt kakan stå några minuter innan du tar den ur formen.
Låt kakan svalna under formen eller bakduk.

Servera gärna med glass eller vispad grädde som tårta eller dessert.

Jag har nu gjort så att jag bytte ut strösockret mot sötningsmedel för att även personer med diabetes ska kunna ta en fika.

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar