torsdag 26 november 2009


Nu är travkusken Åke Svansteds rättegång igång. Han står anklagad för djurplågeri. Det finns de som påstår att han har använt sk grispåfösare i sin träning av travhästar. Grispåfösare är en manick som ger djuret en elstöt när man stöter emot den mot djuret.
Nu tror inte jag att just stjärnkusken Åke Svanstedt har använt det i sin träning av travhästar. Man kan inte tvinga en häst att bli en stjärna. Och med så många topp resultat som han har fått tror jag inte att just han bedriver den typen av träning på sina hästar.
Däremot är jag fullt övertygad om att metoden, och liknande, är något som förekommer oftare än vad många vill tro.
Bland annat VET jag om en amatörtränare som hade en granruska med i vagnen och när hästen inte ville springa tillräkligt fort, stoppade han upp den under hästens svans, så hästen stack sig på granbarren. I princip så som Åke Svanste
dt står anklagad för. Dessa metoder förekommer mer än vad man tror bland amatörerna.
Även min lilla prinsessa vet jag har varit utsatt för väldiga tvivelaktiga träningsmetoder, av en tränare på Kalmartravet, innan hon kom till mig och blev omskolad till ridhäst. Hon har en del psykiska problem fortfarande sedan den tiden.
Visst är proffstränarna pressade av hästägarna att det ska bli resultat och tvingade att köra hårt i träningen med hästarna, men jag tror aldrig att de skulle våga riskera sina karriärer med att bedriva djurplågeri.
Jag tror helt enkelt att det är som Svanstedts advokat säger, den Svenska avundssjukan som är grunden till anklagelsen. Även att jag vet att tvivelaktiga metoder verkligen förekommer inom travsporten.
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar