torsdag 12 november 2009

Sextrakasering


Min arbetsgivare frågade mig för några dagar sedan om jag upplevde att jag blev sextrakasserad på jobbet. Spontant blev svaret 'Nej!', men så har jag funderat vidare lite.
Vad menas egentligen med sextrakasserier?
Jag jobbar ju på en arbetsplats med majoriteten män, och då blir ju jargongen ganska tuff. Och det är inget jag tar åt mig av. Jag har även tidigare jobbat med enbart män och är som sagt ganska van vid hur det kan låta. Och visst allt som ofta skämtas det om sex. Precis som om man skämtar om vad som. Säkert kan vissa tycka att det är stötande och ta illa vid sig, men det gör inte jag. Och jag kan inte säga att jag känner att det är sexuell trakassering i det.
Däremot kom jag att tänka på att det finns en medelålders man som gärna frågar nyfiket hur mitt sexliv med min make är. Det tycker jag är en ganska privat sak och jag är inte alls intresserad av att diskutera detta med honom, även att jag och min man har det väldigt bra tillsammans. I och med att jag faktiskt tar illa vid mig, kanske det skulle klassas som en sexuell trassering. Nu är ju inte jag av det typen som springer till chefen och skvallrar utan jag tar helst saken i egna händer och reder ut situationen själv.
Men vad är egentligen sextrakassering? Är det hur var och en upplever situationen, eller finns det några riktlinjer rent juridiskt? Skriv gärna en kommentar om vad just du tycker.

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar