tisdag 9 februari 2010

Rocky Star - vår stolthet

Den häst som verkligen är vår stolthet är hingsten Rocky Star. Han är efter Arabian Part Breed hingsten Kinschem och undan mitt halvblodsto Grey Mistel. Rocky är tänkt som min nya tävlingshäst i dressyr och hoppning eftersom hans mamma Grållan har fått en tidig pension. Tyvärr har Rocky på grund av olika orsaker inte blivit inriden vid normala tre års ålder. Antingen har min man eller jag själv haft hälsoproblem och vi har fått avbryta arbetet med honom. Nu senast var det min ryggskada som gjorde att vi fick göra en paus. Men nu är jag bra igen och vi har sedan någon vecka tillbaka påbörjat ett nytt försök med inridningen.
Rocky är en av de trevligaste hästar som jag har arbetat med. Han är charmig och snäll, samarbetsvillig och lättlärd, vilket gör att jag hyser ganska stora förhoppningar att han ska bli en bra tävlingshäst. Jag är själv nöjd om vi lyckas på lokal nivå, men visst skulle vi ta oss upp på regional nivå så vore det bara kul.
Trots att han är hingst har det aldrig varit några problem ens för barnen att handskas med honom. Inte ens om det har funnits ett brunstigt sto i närheten. Det är bara när han aktivt uppvaktar ett sto i hagen som han inte lyssnar på barnen. Men det gör han inte på Jonas eller mig heller då. Då har han bara en sak i huvudet, Fortplantning! Något vi hoppas få se resultat av i sommar. Förra sommaren gick han tillsammans med våra ston Princes och Lina i två månader, och deras magar börjar bli hoppfullt runda nu. Det känns väldigt långt till midsommar när fölen är beräknade att dyka upp.
Åh! Vad spännande det ska bli!

2 kommentarer:

  1. Du stavade Kincsem fel, hans namn stavas utan h och du har bytt plats på s och c...Lätt hänt att stava hans namn fel, dom hade ju även problem på tävlingar i bland att säga hans namn hehe

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Ja jag erkänner! Jag hade väldiga problem med hur sjutton jag skulle stava. ;)

    SvaraRadera