måndag 8 februari 2010

Så fantastisk!!!


Egentligen skulle jag ridit Princes tillsammans med Emelie och Lina idag. Men Emelie var tvungen att göra läxor och kunde inte rida. Så jag passade på att istället arbeta lite med Rocky.
Jonas hade inte möjlighet att vara med så det lutade först åt att jag bara skulle kunna gå ut och gå med honom. Fast jag var så sugen på att sitta upp så det fick bära eller brista. Jag hämtade pallen och klev försiktigt upp i sadeln. Och vad gjorde Rocky då? Inget!!! Han tittade och nosade lite på mina skänklar, det var det enda. När jag gav honom de drivande hjälperna började han skritta lugnt och fint. Lika så när jag gjorde en förhållning, stannade han hur cool-lugn som helst. Lite svårt är det däremot att förstå de vändande hjälperna. Men eftersom jag är väldigt övertydlig med vikthjälpen så måste han vända som jag ber honom om. Annars skulle han tappa balansen. Han har inte lärt sig att balansera upp både sig själv och en stor klump på ryggen samtidigt ännu, men det kommer.
Så höll vi på. Framåt. Halt. Framåt. Halt. Och när vi kom ut till vägen som går genom byn vände vi och skrittade tillbaka mot gårdsplan. Framåt. Halt. Framåt. Halt. Och så vända och börja om igen.
Vi jobbade på så i 30-40 minuter. Ett ganska lagom arbetspass för en häst som blir riden första gången utan att det finns någon ledare med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar