tisdag 2 februari 2010

Skapa ordning istället för kaos!

Har du många järn i elden? Med en stor risk att
vardagen går över i kaos?
Då är vi väldigt lika kan jag lova!
Att bland annat jobba heltid, ha familj med barn i yngre tonåren, flera hästar och andra djur att sköta, vara social mot nära och kära, försöka träna och motionera kan få vem som att gå med full fart rakt in i väggen. Men det går att få ordning på livet med tre enkla steg.

1: Rensa och släng det som är gammalt och trasigt om det inte går att laga. Alla saker ska ha sin egna plats och fylla en funktion. Givetvis ska du ha kvar lite dekorationer som gör ditt hem personligt.
Jag måste erkänna att rensa och slänga är jag själv väldigt dålig på. Det kan ju vara bra att ha, även att jag inte använt det på flera år, och troligtvis kommer jag inte göra det heller.
Måste nog ta tag i det...

2: Att planera är A och O om man ska få ordning på sin vardag. Ta fram din almanacka varje söndag och planera i grova drag vad du ska göra i veckan som kommer. Helst ska du göra det med resten av familjen. Glöm inte bort att planera in en kväll i veckan för återhämtning, där du bara slappar i TV-soffan, tar ett bad eller läser en bok. Det som inte får plats i din govplanering får du helt enkelt säga Nej Tack till.
Varje kväll tittar du i almanackan och planerar i detalj nästa dag. Är du som jag en morgon människa går det lika bra att planera dagen på morgonen.
Det här är jag ganska bra på. Tyvärr får jag inte alltid med mig familjen när jag gör min veckoplanering. Ska jag vara ärlig och berätta en hemlis? Jag planerar till och med vad jag ska ha för olika inlägg i bloggen. Som detta till exempel...

3: Förbered så mycket som möjligt. Plocka fram allt du ska ha nästa dag. Rena kläder, gympagrejer, färdig matlåda. Duka frukostporslinet på bordet så det bara är att ta fram filen och müslin. Nästan som att sätta sig till dukat bord. Du sparar minst 10-15 min som du istället kan ligga och snooza i sängen.
Det här är jag också ganska bra på. Säkert något jag fick lära mig när jag var liten och skolväskan skulle vara packad och klar innan vi fick gå och lägga oss, min bror och jag. En hemlis till?
Jag förbereder till och med vissa blogginlägg och schemalägger i min instrumentpanel. Då händer det något på bloggen även när jag är på jobbet. Som detta till exempel...


Tre enkla saker som hjälper till att få ordning på kaoset.
Rensa! - Planera! - Förbered!

(Tips och idé till inlägget fick jag från tidningen MåBra nr2 2010, och min egna erfarenhet)
Sköt om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar