torsdag 8 oktober 2009

Följ med på rundvandring


Jag tänkte låta Er alla följa med mig på en liten rundvandring bit för bit på mitt jobb i en liten serie här på bloggen. Jag tänkte börja med en liten presentation av själva företaget.

AB Bruzaholms Bruk är ett av Europas ledande tillverkare av asfalts- och betongblandare. Och värmebeständiga saker som klarar väldigt höga temperaturer, framförallt då roster i förbrännings anläggningar. Det mesta som produceras går på export, bl a till Tyskland.

Företaget har funnits sedan mitten av 1660 och är därav ett av de äldsta gjuterierna i Sverige, och i mitten av 1800-talet började företaget med gjutgods tillverkning. Företaget har bl a patent på pumpen Väduren och en så enkel och vanlig sak som O-ringen. I slutet av 1900-talet moderniseras produtionen, som ökar markant.

2003 putsas och fejjas det ordentligt på Bruket. Då kommer nämligen kungen och drottning Silvia på besök. Förra året byggdes fabriken ut med ett nytt lager och två nya fina smältugnar.

VD Lars Alfredsson har en vission om att AB Bruzaholms Bruk ska bli det renaste gjuteriet i sverige. Både när det gäller utsläpp för miljön, och inne på gjuteriet för personalen och trivseln. Vi får ju hoppas att det kommer lyckas.

Det är vad jag kan berätta om själva företaget lite snabbt. Vill du veta mer, gå då gärna in på deras hemsida och kika runt lite. http://bruza.jiwebpro.net/default.asp?p=1

Nästa gång i den här serien börjar vi rundvandringen på allvar.

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar