lördag 17 oktober 2009

Mörkt


Nu i kväll när vi skulle ta in hästarna hade det hunnit bli mörkt. Naturligtvis fanns det inga batterier i ficklampan så vi fick ge oss ut och treva i mörkret. Första gänget gick ganska smidigt. Förutom att ägaren till granngården är 'hemma' för att jaga älg, och har då lite lampor tända. Grållan som lätt blir orolig när det händer något nytt ville inte alls komma till oss och gå förbi huset. Men när vi tog Fjodor och Mysak och gick så följde hon med. När vi var förbi lugnade hon ner sig med en gång och det var bara att ta henne.
Så blev det då dags att hämta de andra tre. Nu har Rocky, Lina och Sessan bytt hage och samtidigt inte riktigt kommit in i stallrutinerna ännu, så inte heller de var så smidiga att ta in. Trots att jag ropade på dem kom det inte upp utan vi fick ge oss in i hagen och leta efter dem, fortfarande utan ficklampa. Jonas och Emelie hade inte allt för stora problem, men jag med mitt dåliga mörkerseende snubblade på både stock och sten. En gång gick jag helt fel och irrade in mig i en hagtornsbuske. Gissa om jag stack mig på taggarna.
Men men, vi hittade dem och kunde ta Rocky och börja gå hemåt. Sessan och Lina skyggade undan när vi skulle ta dem så även de fick gå lösa upp till stallet, där det gick mycket lättare att ta dem i ljuset av gårdslampan.
Inne i lilla stallet fick Sessan och Lina på sig tunna stalltäcken eftersom det blir lite kallare där än i stora stallet/ladugården. Eftersom det bara är de som kommer att äta Kraft Groov så har vi valt att ställa dem i det stallet för smidigheten när det är utfodring. Jag började även fodra dem med Kraft Groov 90 idag. Till en början får de ca 1 kg och fri tillgång på grovfoder. Framåt januari-februari blir det nog lagom att öka fodergivan igen.
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar