onsdag 7 oktober 2009

Sur och irriterad på jobbet


Idag inträffade något ovanligt på jobbet. Jag var nära att få ett raseriutbrott på avloppet där jag ska tömma ut smutsvattnet ur skurmaskinen.

För några dagar sedan var rörmockaren och fixade ett avlopp åt mig, men det tog bara en gång innan det började krångla. Och det förstår väll jag att det gör. Dels så lutar avloppsröret något uppåt, och vatten rinner inte uppför vad jag vet. Dels är avloppsröret smalare än vad avtappningsslangen från maskinen, så självtrycket från maskinen blir ju större än vad rörsystemet klarar av att ta emot.

Resultatet av detta blir att det bildas ett baktryck i rören och vattnet trycks tillbaka bakvägen, ut på golvet. Härligt! Eller inte...

Idag skulle då rörmockaren varit tillbaka och fixat till felet. Tacksam för det backar jag in maskinen och börjar tömma. Och vad händer!?
Jo allt vatten trycks tillbaka, inte bara in i maskinen igen utan upp i vasken en bit bort. Problemet löst? Åååå nej! Tvärt om!

Sur och irriterad fortsätter jag att tömma ur maskinen, trots att det forsar ut vatten på golvet. Min tanke är att jag ska suga upp vattnet igen i maskinen för att göra en uppskattning av hur mycket smutsvatten avloppet tar emot. Inte ens hälften av vattnet hamnar där det ska, nu var det ju ungefär hälften som hamnade på golvet och då ska man tänka på att en hel del vatten tryckts upp i vasken också. Jag åkte bort till verkstaden och visade killarna där och de bara skakade på sina huvuden och skrattade.
Jo då, rörmockaren hade varit där och rensat rören. Men inget mer.
Visst det akuta problemet var ju löst. Men... Orsaken till att problemet uppstått var inte åtgärdat över huvudtaget. Och problemet kvarstår naturligtvis.


Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar