onsdag 28 oktober 2009

Rundvandring #5



Trots att jag har en kort semester denna vecka tänkte jag att vi fortsätter med rundvandringen på mitt jobb. Den här gången kommer vi till hjärtat på hela bruket, nämligen Smältverket. Här jobbar det några riktiga busar. Det är 'Slaktarn', som är 'The
Boss' och oftast är den som gjuter, pajasen Oskar, som mest är på bryggan men även gjuter lite, och så 'Liljeberg' som är den som väger upp det som ska smältas ner i ugnarna. Här finns det ett kontor och ett labb där killarna kontrollerar att järnet innehåller exakt de metaller det ska. Här kan man hitta det enda 'Playboy-galleriet'. Många tjejer skulle kanske ta illa upp av bilderna, men på något sätt så tycker jag nog att det hör till på en sån här arbetsplats. I början, efter ombyggnaden, när jag tvingades upp på bryggan för att städa där var jag livrädd eftersom man går precis förbi smältugnarna och det kan skjuta och skvätta smält metall, så man tror att man har hamnat mitt i ett tomtebloss, men nu har jag vant mig så pass att jag bara vänder mig om ifall det skulle komma en kaskad mot mig. Men visst ibland jäklas killarna och slänger i bitarna så det verkligen ska skvätta. Men på något sätt brukar jag ge igen lite senare.
Nu är min runda i fabriken klar och jag fortsätter sen ut till 'Gula Huset'.


Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar