söndag 12 juni 2011

Ett samtal med coachen

Med anledning av min dåliga träning igår ringde jag till min kompiscoach och snackade lite. Hon peppade och fick mig att inse att kroppen talar om att den inte är redo att öka intensiteten i träningspassen. Hon berömde mig för att jag hade lyssnat på kroppen och tagit det lugnare. För att min kropp ska få möjlighet att återhämta sig utan att jag ska sluta träna, backar vi lite i planeringen och kör lite lugnare någon vecka. (Den filosofin känner jag ju igen från ridningen när det inte går framåt som man tänkt.) Mina intervaller kommer att ligga på 3 min löpning varvat med 3 min rask gång, istället för att löpa så långt jag orkar och sen rask gång tills jag återfått min andning.
De dagar då det inte är inplanerat någon löpträning kan jag träna på annat sätt ute i naturen genom att springa och klättra över stock och sten. Det är tränar upp smidigheten och även styrkan i benen utan att för den delen belasta knäna på samma sätt.
Vad det gäller Bruzalunken nästa söndag kommer jag inte att satsa på att ta mig runt så fort som möjligt utan se det som en möjlighet att träna i ny miljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar