måndag 13 juni 2011

Styrkeövning - knä

Som jag tidigare har berättat kommer jag sätta lite mer fokus på att styrketräna mina knän för att stabilisera upp dem och förhindra framtida skador.
Fyra övningar som jag hittat i tidningen Amelia och som rekommenderas av Annika Sjöö, Let´s Dance vinnare tillsammans med Magnus Samuelsson 2009.
Till övningarna behövs ett gummiband som man knyter runt en stol.
Övning 1: Framsida
Stå med ryggen mot stolen. För benet framåt och pressa någon sekund.
Gå sakta tillbaka till utgångsläget innan du upprepar övningen.

Övning 2: Baksida
Stå nu vänd mot stolen. För benet bakåt och pressa någon sekund.
Gå sakta tillbaka innan du upprepar övningen.

Övning 3: Utsida
Stå med sidan mot stolen och för benet ut från kroppen. Pressa någon sekund.
Gå sakta tillbaka till utgångsläget innan du upprepar övningen.

Övning 4: Insida
Stå med sidan mot stolen och för benet inåt och förbi det andra benet. Pressa någon sekund.
Gå sakta tillbaka till utgångsläget innan övningen upprepas.

Gör övningarna ca 12 rep x 3 set.
I förebyggande syfte är det lagom att göra de här övningarna ca 3 gånger i veckan, eller lite mer om man redan har fått en skada. Eftersom jag märkt av en instabilitet i mina knän kommer jag göra dessa fyra enkla övningar varje morgon tills knäna känns bra igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar