måndag 6 juni 2011

Första tipset för nybörjaren

1. Sätt upp ett mål med din träning
Att skaffa sig ett mål med sin träning kan vara en bra idé om man känner att det är svårt att motivera sig till att träna.

Bestäm dig för vilket ditt mål ska vara och gör därefter upp en plan i vilken du identifierar flera små delmål.

Delmål kan vara allt från antal träningspass per vecka till att genomföra andra kortare lopp; det beror helt på vilket mål du satt upp. Tänk på att vara ärlig mot dig själv bara; var realistisk och ta hänsyn till hur ditt liv ser ut och var du står just nu. Då är chanserna att lyckas betydligt större.

Ett bra tips är att involvera andra i dina planer. Då blir det svårare att smita undan, samtidigt som andra kanske tar mer hänsyn till de val du gör (som annars kan verkar konstiga).

Mitt mål med min löpträning är att jag ska klara utmaningen från jobbet och springa Eksjö Stadslopp på mindre än en timme nästa år. Helst vill jag naturligtvis ha bättre tid än killarna från jobbet.

För att nå dit kommer jag ställa upp i några små lopp då och då. Först blir det årets Bruzalunk 5 km tillsammans med min dotter. Vi kommer inte orka springa hela rundan utan även gå i ett raskt tempo. Men vi ska göra vårt bästa.

Vi funderar även på att ställa upp i VP-milens motionsklass i augusti.

Om det blir något mer lopp framåt hösten vet jag inte men Vårruset i Jönköping och Tjejlunken i Vetlanda finns helt klart med på programmet nästa vår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar