söndag 26 juni 2011

Kvällspromenad

Nu i kväll var Jonas och jag ute och gick lite stavgång längs en skogsväg när vi gick hemåt tog vi vägen upp genom kyrkbyn. Att gå med stavar är jättebra för Jonas och hans MS-sjukdom. Han går mycket bättre med dem och faktiskt kan han gå i ett betydligt högre tempo. Jonas har börjat tappa muskulaturen på sin vänstra sida. Att en person med MS förlorar muskelmassa är ganska vanligt och vi får vara väldigt tacksamma att det tagit 11 år sen Jonas insjuknade i sjukdomen innan musklerna började förtvina. Nu gäller det bara att bromsa upp sjukdomen ännu mer för att han ska få lite mer tid innan rullstolen är ett faktum. Jonas ska även börja rida för att stoppa upp sjukdomsförloppet, vi ska bara prova ut vilken av våra hästar han ska rida på. Antingen blir det väll Prinses eller Rocky.
Hur som helst. När vi kom hem tog jag direkt fram mitt hopprep och MP3-spelaren och hoppade lite till toner av AC/DC-klassiker som T-N-T och High way to hell. Jag hoppade i ca 10 minuter och tro det eller ej, men fy f-n vad jobbigt det är! Ska man förbättra sin kondition så rekommenderar jag att hoppa hopprep 10-15 minuter varje dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar